Presentation av oss som deltar i kursen!

Aktivitet på hela webbplatsen Forum Kursforum Presentation av oss som deltar i kursen!

Detta ämne innehåller 11 svar, har 12 deltagare, och uppdaterades senast av Profilbild på Linnea H Linnea H 7 år, 7 månader sedan.

  • Författare
    Inlägg
  • #99
    Profilbild på Emma Ivarsson
    Emma Ivarsson
    Forumledare
    • Här presenterar vi som går i kursen oss för varandra. Ha gärna följande frågor som stöd i era presentationer:
      • Vem är du och vad har du gjort tidigare?
      • Varför har du valt att delta i Glokala Tankesmedjan?
      • Vad har du för förväntningar och förhoppningar?
      • Har du några speciell intresseområden, något du brinner för? Saker du vill fördjupa dig i under året eller projekt du vill genomför?

      Till den 4 september vill vi att du skriver något om dig själv och varför du deltar i kursen. Om du vill kan du använda presentationen du skrev när du tackade ja till kursen.

      Lägg din presentation som ett svar i denna tråd i forumet.

  • #101
    Profilbild på Elisa A
    Elisa A
    Deltagare

    Jag heter Elisa och jag är en nyutexaminerad psykolog (År 2015), utanför landet, i Argentina. Nu arbetar jag som volontär i en icke statlig organisation med temat könsrelaterat våld. I denna organisation, med mina kollegor, ger vi hjälp och stöd till kvinnor och flickor som utsatts för könsrelaterat våld. Det är en mycket svårt uppgift men också givande när du kan se de positiva förändringar i livet för dessa kvinnor som går igenom så svår som våld eller missbruk situationer. Samtidigt, studerar jag Psykoanalys som är en grupp psykologiska teorier och metoder som har det gemensamt att de förutsätter att människans psyke har en omedveten del. Jag gör också en praktik på ett sjukhus i området psykologisk behandling för personer som måste gå igenom en operation.

    Mitt intresse med kursen härrör från den oro att veta att den här typen av problem, såsom våld i hemmet, bekämpas mer effektivt genom sociala insatser som orsakar en förändring av tänkande och kultur. Arbete med hjälp och stöd till kvinnor som redan har drabbats av är bara en palliativ mot vad som redan hänt, men inte lösningen för att utrota problemet. Det är därför vill jag införliva fler verktyg för att tjäna för dessa uppgifter.

  • #102
    Profilbild på Pär
    Pär
    Deltagare

    Jag är en 44-årig sökande singel med rötterna i Mellannorrland. Jag flyttade till Malmö för ett år sedan, och undervisar på S:t Petri skola. Innan jag blev lärare jobbade jag som ingenjör (disputerade på bioetanol), och jag har även läst tyska, engelska och lite franska.

    På senare år har jag varit aktiv i språkkaféer, och har på olika sätt hjälpt nyanlända akademiker att etablera sig i arbetslivet (numera främst i <i>Ingenjörer utan gränser</i>). Flyktingmottagande, integration, inklusion och etablering är alltså saker jag brinner för. Vidare ömmar jag för Tunisien, som är en kämpande och på många sätt imponerande demokrati i ett svårt läge.

    Jag anmälde mig till kursen eftersom jag vill inspirera och inspireras, lära mig mer och förändra världen tillsammans med underbara människor.

  • #103
    Profilbild på Nina K
    Nina K
    Deltagare

    Hej! Jag heter Nina (25 år) och är bosatt i Malmö sen fem år tillbaka. Just nu ska jag påbörja mitt sista läsår på ämneslärarutbildningen där jag läser till bild- och historielärare. Innan har jag läst en hel del fristående både på universitet och folkhögskola (t.ex. konstvetenskap, genusvetenskap, mångfald & intersektionalitet etc.). Trivs med andra ord att studera. Jobbar även som förskolevikarie.

    Jag blev tipsad om kursen av en vän som läste den förra året och hen tyckte den skulle passa mig. Ser väldigt mycket framemot att stimulera mitt politiska intresse och få nya och nyanserade perspektiv på olika teman. Samt att läsa texter och litteratur. Mitt främsta intresseområde är marknadiseringen av skolan och andra välfärdsinstitutioner och dess konsekvenser. Tror att detta kommer bli ett givande läsår!

  • #104
    Profilbild på Malin B
    Malin B
    Deltagare

    Hej! Jag heter Malin, är 37 år gammal och bor i Malmö. Jag är utbildad civilekonom med internationell inriktning, med många års erfarenhet från finansbranschen. Nu har jag dock valt att byta bana och göra det jag allra mest brinner för egentligen: jobba med, och hjälpa, andra människor. Sedan januari studerar jag därför på sjuksköterskeprogrammet på Malmö högskola.

    Jag är medlem i Djurskyddet där jag på fritiden har varit delaktig i att starta upp, och driva, ett katthem för omplaceringskatter.

    Jag brinner för medmänsklighet samt djurrätts- och miljöfrågor.

    Genom att vara delaktig i denna kurs  hoppas jag få möjlighet att diskutera dessa frågor med andra människor med olika bakgrund och infallsvinklar, och få idéer och inspiration till hur jag och min familj kan bidra och göra mer för våra medmänniskor och vår omgivning.

    Ser fram emot detta läsår tillsammans med er!

     

  • #105
    Profilbild på Jörgen P
    Jörgen P
    Deltagare

    Hej Jörgen petersson 35år bor i landskrona med familj, utbildad snickare haft eget företag inom byggbranschen som jag sernare aveklade.

    Arbetar just nu som teknisk säljare på ett takföretag där vi satsar på gröna tak mkt miljö tänkande där fokus ligger på miljön.

    Börjat engagera mig lite inom närodlade politiken där miljö och infrastrukturen är det jag brinner mest för.

    Varför jag valde denna kursen är att kunna utbyta tankar och ideer och även kunna bolla frågor med andra deltagare som jag kanske inte hade träffat annars.

    Vill gärna fördjupa mig mer inom miljö och vårat klimat på denna vackra planet.

     

  • #106
    Profilbild på
    Anonym

    Hej, mitt namn är Zeinab Kassab. Jag är 25 år och studerar på Veterinärprogrammet i Uppsala.

    Jag har tidigare studerat Nationalekonomi samt varit förbundsaktiv.

    Jag har valt att läsa denna distanskurs eftersom jag vill diskutera och resonera med personer som också har tankar kring ämnen så som klimathotet, global rättvisa, antirasism etc.

    Mina förväntningar och förhoppningar på kursen är förutom att delta i intressanta diskussioner och tankeutbyten även bli mer bildad inom de aktuella områdena genom att läsa den utvalda kurslitteraturen.

    Jag brinner för flera saker här i världen, bla feminism, miljöfrågor samt djurskydd.

     

    Jag ser fram emot att läsa kursen och få ta del av era tankar och åsikter.

  • #113
    Profilbild på FD
    FD
    Deltagare

    Hej alla,

    Jag heter Faris Durmo, är 29 år, bosatt i Kristianstad men skall snart flytta till fina Malmö. Jag är sedan tidigare utbildad sjuksköterska,
    har genomgått ca halva läkarprogrammet vid Lunds Universitet och skall snart officiellt påbörja doktorandstudier inom medicin parallellt med läkarprogrammet.

    Jag är själv en humanist med en stor vilja att hjälpa andra, jag vill primärt gå kursen för att möta andra människor som skiljer sig från mig i en erfarenhetsaspekt för att jag vill fortsätta utvecklas och ta del av nya erfarenheter. Min motivation är att tillsammans med andra skapa en miljö, ett samhälle som medför ett större, mer hållbart och långsiktigt värde på olika nivåer och för alla människor.

    Jag har unika erfarenheter som sjuksköterska, läkarstudent och forskarstuderande. Jag har inom mitt arbete träffat många människor och lyssnat till många människor. Jag har rest runtom i Europa och sett olika vårdsystem och samhällen och då jag är född i Sarajevo och uppvuxen i Goa Göteborg, har jag med mig en unik ryggsäck som jag gärna delar med mig utav samtidigt som jag gärna plockar med mig saker i ryggsäcken dessutom. Jag har en passion för att hjälpa och vill gärna utvecklas vidare inom andra projekt som jag inte är lika van vid som tidigare projekt.

    Jag brinner för ideella projekt som har en hållbar och humanistisk bas!

    Kursen verkade intressant och jag tänkte att den skulle fungera som ett forum för min egna utvecklingen genom utbyte av idéer och tankar med fantastiska och engagerade människor som ni alla verkar vara! Ser fram emot kursen! =)

  • #114
    Profilbild på Bawer C
    Bawer C
    Deltagare

    Hej, jag heter Bawer Calli och är 27 år gammal. Till vardags studerar jag till civilingenjör i informationsteknologi i Uppsala.

    Jag har valt att läsa den här kursen då jag tycker att diskussion och tankeutbyten är ett fantastiskt sätt att lära sig om vår samtid. Min förhoppning är att jag ska kunna lära mig mer om frågor som jag har sämre koll på, och att kanske kunna lära andra om frågor som intresserar mig.

  • #115
    Profilbild på Sarah H
    Sarah H
    Deltagare

    Hej!

    Jag heter Sarah och är 28 år gammal, studerar till läkare på KI och jobbade i somras som underläkare på Maria Ungdom. Jag valde att läsa den här kursen för att bredda min kunskaper och få en chans till utbyte om kunskap och funderingar om vår omvärld och samtid. Mina förväntningar är att kanske bredda min arsenal att kunna bemöta olika människor med olika förutsättningar, men också kanske gro ideér till hur jag kan bidra med att långsiktigt förbättra samhället.

  • #116

    Hej!

    Mitt namn är Angelica Carlsson. Jag är en 22-årig tjej som nyligen flyttat till Lund för att studera juristprogrammet. Har sedan tidigare en filosofie kandidatexamen med huvudområde Historia från Örebro universitet. Brinner för politik och samhällsfilosofi – intressen som jag tror och hoppas att jag kan få utlopp för och ytterligare vidgade perspektiv kring genom att läsa denna kurs vid sidan om mitt universitetsprogram. Jag ser även ett socialt värde i kursen och att genom kursen få utvidga mitt kontaktnät, träffa och diskutera med individer med liknande intressen som mig. Ser fram emot en spännande kurs!

  • #164
    Profilbild på Linnea H
    Linnea H
    Deltagare

    Hej alla!

     

    Jag kommer in lite sent i terminen här, så- hej! Jag heter Linnea, och är ungdomsgårdsledare som just börjat på en konsthögskola. Min ingång till samhällsförändring och aktivism är framförallt att prata och läsa, arbeta med ungdomar och arrangera kulturfestivaler o liknande. Ser fram emot att ta del av era tankar och visioner!

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.